Super-Besse’i piirkonna rajad

Super-Besse on asula Prantsusmaal, u 50 km Clermont-Ferrandi linnast, mis asub Massif du Sancy mäestikus. Asula ise on u 1350 m kõrgusel. Kõik matkad olid juuni 2022 alguses.

Lac des Hermines

1. päev

Ümber järve Lac des Hermines läheb tee ning jupp jalgsirada. Järv ise ei lumma just imeliste vaadetega, kuid inetuks seda ka ei saa pidada. Käisin ümber selle varahommikul, kui vihm oli lõppenud ning ka hilisel õhtutunnil, kui poole pealt hakkas sadama. Midagi tohutult erilist selles järvetiirus pole, kuid väga lähedal asulale. See oli esimene kord kui proovisin oma vihmakeepi ja nüüd olen parema otsinguil: vihmakeebil pääseb tuulega eest vihm sisse trukkide vahelt.

Puy de Chambourguet 1520 m

4. päev

Puy de Chambourguet mägi oli lähim tipp Super-Besse’i asulale ning sinna tõusmine võttis mul aega umbes 40 minutit. Rada hakkas täpselt asula servast ja algselt kulges mööda autoga läbitavat ala. Järsult pööras rada aga üks hetk mäe poole ja jätkus ainult jalgsirada. Muidu oli tegemist ühtlase tõusuga, kuid viimane jupp oli väga järsk, et saada mäe tippu. Poole tõusu pealt ületasime ka puude kasvupiiri ja edasi oli maapind kaetud vaid niidutaimedega ja puhus tugev tuul. Tipus oli märgis kõrguse kohta ja mõned pingid. Puhkasin veidike jalgu ja imetlesin vaadet. See on parim koht kust vähima vaevaga näha ilusat maastikku. Mäe otsas oli ka kraater, mis annab tunnistust ammusest vulkaanist. Tagasi alla läksin teist teed kaudu: arvatavasti kohalikud, on sinna mitmeid radu loonud. Mägedes on ülimalt kasulik kanda ikka mu Houdini tuulejopet, mis ei lase tuulel läbi puhuda.

Tee Puy de Sancy mäe poole ~1750 m
5. päev
Oma sammud seadsin Puy de Sancy mäe poole varahommikul: startisin kell 6.15. Rada hakkas samast kohast, kust tee Puy de Chambourguet poole. Pikalt kulges see mööda autoga läbitavat teed suusaradade juurest, kuid lõpuks, olles juba jupp maad kõndinud, pööras see natuke eemale rohu sisse. Rada oli ühtlane tõus üles ja kuna tuul oli vastu, siis mu tempo oli võrdlemisi aeglane. Pidevalt oli raja kõrval suusaradade aed, seega eksimine polnud võimalik. Puudest olime püsivalt kõrgemal ja maastik oli võrdlemisi tühi. Ühel hetkel ilmusid tee äärde vanad raudpostid ja teetähis teatas, et jõudsime Réserve naturelle nationale de la vallée de Chaudefour kaitsealale. Olime juba pilvedes, kuid mõnel selgemal hetkel võis näha kõrval antud vallée de Chaudefour orgu, mis nägi imeline välja. Kuna ma ei ole varasemalt pilvedes viibinud, siis uus oli minu jaoks see, et kõik oli (loogiliselt) nii niiske ja tundsin, kuidas higistasin tuulejope all. Tuul sellepärast aga ei vähenenud ja puhus täiskiirusel pilvi mulle vastu. Hiljem tunnistasin, et olin valinud kõige tuulisema päeva, mis minu viibimise ajal ette tuli. Minu kõrval oli Puy de la Perdrix mägi (tol hetkel arvasin, et see Sancy) ning soovisin üle kõige selle tippu jõuda, kuid tugev tuul muutis raja jätkamise väga ohtlikuks. Ma polnud kellelegi öelnud ka, et siia tulen ja ei tahtnud surma saada. Seega andsin u 1750 m kõrgusel alla ja kõndisin tagasi. Taganttuul ja mäest laskumine oli samuti vahepeal veidi ohtlik ja korra libisesingi. Õnneks jäin terveks. Tagasi kõndides sain rohkem imetleda kaunist vaadet, mis avanes nii kõrgelt vaadates. Pean tõesti kiitma oma tuulejopet, sest ilma selleta ei oleks hakkama saanud, ainuke koht, kus selle funktsionaalsus kannatab, on pilvedes. Hiljem kaarti lugedes sain aru, et ma polnud Puy de Sancy mäe lähedalgi ja rada ei tõusnud Puy de Perdrix mäe tippu, ehk kui oleksin rada jätkanud, poleks ühtegi tippu niipea vallutanud.

Tee Lac Pavin järveni ~5.5 km

4. ja 7. päev

Avalik jalgsirada Lac Pavin järveni jagab esimest paartsadat meetrit teega Puy de Chambourguet mäeni. Seejärel võtab aga hoo sisse ja tõuseb järsult selle sama mäe poole - viimased paarkümmend meetrit on kohe eriti järsud. Seejärel aga hakkab sealt samast ka kohe laskuma ja jõuab välja karjamaadeni. Tee jätkub kahe tara vahel nii, et eksimisvõimalus puudub. Kuna tegu on avaliku teega, siis kohtusin mõlemal korral seda läbides inimestega. Veidike lehmade juures viibitud pöörab rada metsa ja need on ainsad korrad Super-Besse’is matkates, kui metsa satun. Metsas on pikk laskumine ja ühel hetkel möödume ka ojast, kust saab puhast vett ammutada. Edasi on tee juba taas karjamaade vahel, kus lehmad on päris lähedal ning sõnnikuhaisu on tunda kõikjal. Viimane jupp teest on sõidutee, mida mööda ületan ka maanteed ja tõusen üles Lac Pavin järveni. Esimene kord lähme tagasi autoteed mööda, kuid 9. hommikul üksi käies lähen tagasi sama rada mööda. Hoopis teistsugune on kõndida higimull otsaees neis kohtades, mis enne tundusid nii lihtsad. Kõige keerulisem vastupidises suunas liikudes on laskumine Puy de Chambourguet mäest, mis nagu ennist mainitud, oli väga järsk.

Parcours Tour du Lac / Lac Pavin järve matkarada 3.6 km

4. ja 6. päev

Matkarada algab külastuskeskuse juurest ilusa vaatega kogu järvele ning terve raja vältel servast kaugele ei lähe. Rada on lai ja mõeldud suure massi mahutamiseks. Seda massi seal ka on. Ainult varahommikul pole inimesi. Esimene kord tegin raja läbi 25 minutiga, aga seda ka peaaegu, et joostes. Peamiselt püsib rada madalal ja metsa vahel, kuid ette tuleb ka avaraid kohti ja raja lõpu poole tõuseb see kiviseina tõttu kõrgemale. Teine kord tegin selle läbi peale vihma ja võib öelda, et kogu aeg on pool rada mudane, sest mäest alla voolavad veenired jõuavad täpselt rajale. Palju selle raja kohta ei oska öelda, sest see möödub kiiresti ja on ühtlaselt ilus. Järvevaated on lummavad ning vesi järves on nii puhas, et näeb lausa kalu ujumas serva ääres. Ujuda seal aga ei tohi, sest geograafia tõttu võib vesi sind järsku vee alla tõmmata ja ära uputada.

Tee Puy de Montchal mäeni ~1300 m

7. päev

Algus on sama mis Lac Pavin järve matkarajal 1200 m kõrgusel, kuid üsna alguses tõuseb see tee kõrgemale eemale. Võiks öelda, et see matkarada oli igavam järveümbrusest, kuna järve siit näha polnud ja üldsegi polnud vaateid. Samas oli see tehnilisem, sest nõudis pidevat tõusmist. Eriti karmiks läks see, kui pööras muudest radadest eemale ja jagas teed vaid mägiratturitega. Siis pidin küll pea alla andma, sest tõus oli ülijärsk. Samas tippu ma ei jõudnud, kuna pidin kindlaks ajaks tagasi olema, seega jäi ka see mägi vallutamata.